Airbus kreeg dit jaar orders voor 1.218 vliegtuigen. Een record. Dat is mede
dankzij het opvallende lobbywerk van de Franse president. Sarkozy legt in
een recordtempo staatsbezoeken af. ‘Sarko’ is niet vies van een beetje
lobbyen en zijn reislust speelt ongetwijfeld een fol bij de groeiende
orderportefeuille van de vliegtuigbouwer.

In China kreeg Sarkozy de toezegging voor de aankoop van 160
Airbustoestellen. Maandag kreeg hij de Libische leider Kadaffi over de
vloer. Kadaffi zegde toe 21 toestellen van Airbus te zullen aanschaffen.

De lobby van Sarkozy komt Airbus goed uit. Topman Louis Gallois van Airbus’
moederconcern EADS zei een week geleden nog dat de dure euro Airbus parten
speelt. Vliegtuigen worden immers in dollars afgerekend. Gallois kondigde
aan duizenden banen te schrappen en een deel van de productie over te
hevelen naar onder meer China.

Helaas voor Stork bestond de deal met China uit A320 en A330-toestellen
waar het Nederlandse concern geen onderdelen voor produceert. De deal met
Libië is wel interessant. Van de 21 toestellen zijn er tien van het nog te
bouwen type A350. "We zijn in de race voor het produceren van
onderdelen van dit type," zegt een woordvoerder van Stork Aerospace.

De Taiwanese luchtvaartmaatschappij China Airlines maakte dinsdag bekend
veertien toestellen van de A350 XWB (Extra Wide Body) te bestellen. De
maatschappij nam ook nog een optie op zes van deze toestellen.

Toch is het nog niet zo dat de vlag uitkan bij Stork. "Wat nu gebeurt, is
dat Airbus de orderporteuille aan het vullen is. Natuurlijk zijn we wel
blij, maar het betekent vooral dat de prognoses die wij eerder hebben
gemaakt, kloppen. Het is niet zo dat we nu ineens fabrieken bij moeten gaan
bouwen."

Stork is het meest gebaat bij de verkoop van de superjumbo A380
waarvoor het kunstofonderdelen voor de romp maakt. Het concern rekent erop
dat de productie voor dit vliegtuig goed is voor ongeveer 50 miljoen euro
omzet per jaar. Dat is iets minder dan tien procent van de gehele omzet van
de luchtvaartak van Stork. Om dat bedrag te realiseren, moeten er jaarlijks
ongeveer dertig toestellen van de band rollen.

De afgelopen jaren liep de ontwikkeling van de A380 flinke vertraging op.
Stork Aerospace liep daardoor heel wat omzet mis. Dit jaar werd slechts één
toestel - bestemd voor Singapore Airlines - afgeleverd. De laatste maanden
lijkt de interesse voor de A380 aan te trekken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl